Hopp til hovedinnhold

Ny løsning for ekstern tilgang til våre systemer (fjernaksess)

Med vår nye programvare, skal du ikke lenger bruke SRF-PC for å logge på Sivilrettsforvaltningens systemer. Du kan gjøre dette fra privat- eller jobb-PC. PCen du har lånt fra SRF skal du nå levere inn.

Når må du begynne å bruke den nye løsningen?

Vi vil fjerne den gamle fjernaksessløsningen tidlig i desember. Du bør derfor ta i bruk den nye løsningen så fort som mulig.

Slik går du frem for å ta i bruk den nye fjernaksessen

...hvis du allerede benytter SRFs systemer fra egen datamaskin

Dersom du allerede har benyttet egen datamaskin for å logge på SRFs systemer, skal denne løsningen allerede være tilgjengelig. Hvis du allerede benytter Microsoft Remote Desktop APP / Microsoft APP for eksternt skrivebord, så har du det du trenger og kan ta i bruk Fjernaksess v2.

...hvis du hittil kun har benyttet SRFs systemer via SRF-datamaskin

Du kan bruke web-utgaven av fjernaksess i nettleseren, men vi anbefaler å laste ned programmet/appen som gir bedre brukeropplevelse og flere muligheter enn nettutgaven.

Brukerveiledning til installasjon, konfigurasjon og bruk av ny fjernaksess

Installasjonsveiledning med Microsoft Remote Desktop

Hvis du ikke får til å laste ned og installere Microsoft Remote desktop er det beskrevet nærmere på Microsoft sine nettsider:

Installasjon av Microsoft Remote Desktop programvare for deg som bruker Windows

Installasjon av Microsoft Remote Desktop programvare for andre typer plattformer

Første gangs oppsett av Fjernaksess v2 i Microsoft Remote Desktop:

  1. Klikk på ny
  2. Velg Workspace
  3. Lim inn URL: https://rdweb.wvd.microsoft.com
  4. Logg på med din sivilrett-konto
  5. Start å bruke Fjernaksess v2

Bruk av Fjernaksess v2 med nettleser (ikke anbefalt)

  1. Starte et nytt privat vindu / inkognito-vindu / inPrivate vindu i nettleseren din med denne URLen: https://client.wvd.microsoft.com/arm/webclient/
  2. Logg på med din sivilrett-konto
  3. Start å bruke Fjernaksess v2

Privat vindu / Inkognito-vindu / InPrivate i din nettleser

Grunnen til at du trolig ikke kan benytte et vanlig nettleservindu, men må benytte et inkognito-vindu, er fordi du ikke kan være pålogget to forskjellige domener samtidig i samme nettleser. Med inkognito-vindu "glemmer" nettleseren din hvilket domene du er koblet til i vanlige vinduer.

Hvis arbeidsgiveren din har begrensninger på PCen

Noen arbeidsgivere for våre eksterne brukere har et låst oppsett for hvilken programvare som kan installeres og er godkjent for virksomhetens datamaskiner, vi oppfordrer til å ta en prat / sende en søknad om å tillate installasjon av Appen Microsoft Remote Desktop og tillate tilkobling til Fjernaksess v2, av ovennevnte årsaker. Om dette ikke er mulig kan Fjernaksess v2 kjøres via nettleser (om tillatt), men da med redusert funksjonalitet og brukeropplevelse.

Unntaksvis utlevering av fysisk PC

Hvis sikkherhetsinnstillingene hos din arbeidsgiver gjør at du verken kan installere Microsoft Remote Desktop eller koble til Fjernaksess v2 mot domenet sivilrett.no, er det fortsatt mulig å få utlevert SRF-tildelt utstyr. Om dette er tilfelle, ta kontakt med SRF IKT eller seksjonsleder for å gi beskjed om dette behovet.

Konto og programvarelisens

Alle brukere vil få en fullverdig microsoft365-profil, som inkluderer blant annet Outlook, Word, Excel og Teams.

Det vil etter bli opprettet egne team for de ulike organene, slik at det blir bedre mulighet for samhandling.

  • NB! Det er ikke anledning til å laste opp eller dele dokumenter eller andre filer på Teams som inneholder sensitive personopplysninger, taushetsbelagte opplysninger,  personnummer eller oversikter med personopplysninger om mange, f.eks. regneark eller lister. Slike opplysninger må heller ikke utveksles i chat-, oppgave- eller andre gruppefunksjoner i Teams.
  • Dere skal benytte Websak+ til saksbehandling som innebærer personsensitive opplysninger. Alle andre programmer / apper skal du kun benytte til ikke sensitivt materiale.
  • Fremover skal du benytte din @sivilrett.no-epost i kommunikasjon knyttet til vervet, både med hverandre og med sekretariatene. Det innebærer blant annet at du må sjekke denne eposten jevnlig.

Du må nå levere tilbake lånt PC

Når alle eksterne brukere har begynt å bruke ny fjernaksess må du lever tilbake lånt utstyr, slik at vi kan vurdere gjenbruk. I denne prosessen vil vi fjerne alt innhold før eventuell gjenbruk eller avhending. Hvis du trenger å fortsette å låne PC av SRF, må den oppgraderes med nytt oppsett så snart som mulig. Ta kontakt med IT, da det for noen kan være mulig å oppdatere PCen uten å returnere den.

Tilbakelevering kan gjøres direkte til SRFs lokaler i Oslo eller Hamar. Hvis dere skal sende PCen til SRF kan det gjøres f.eks. via Bring sine tjenester. Det bør benyttes bobleplast eller tilsvarende slik at PCen ikke blir ødelagt under transport. Ladekabel bør følge med.

Pakken med PC skal sendes til:

Statens sivilrettsforvaltning
PB 2105 Vika
0125 Oslo

Service desk

Vi har satt av ekstra ressurser til bistand om du trenger hjelp til å benytte fjernaksess v2, f.eks installasjon av Microsoft Remot Desktop på din egen PC, eller om du opplever at noe ikke virker som det skal. Denne service desken er tilgjengelig i en periode fremover. Lurer du på noe - ta kontakt!

Epost: servicedesk@move.no
Telefon: +47 926 01 444
Åpningstid: 08:00-16:00 alle kontordager.